20 februari 2009

Ord i natten

17 minuter och 2 hinkar sand , så rullade Volvoskrället ut från parkeringen... Hockeyfantasterna kom hem som de skulle och jag hann hem till resterna av fredagsmyset och såg "Alien vs Predator" tillsammans med sonen... Fredagslugnet kom äntligen hit till Hemdal och jag mindes plötsligt en text jag skrev utav, när jag var ca 16 år... letade lite och fann det gulnade pappersarket med följande tänkvärda ord: (författare okänd, och ja!!, jag samlar på mig en hel del, detta har varit sparat i 20 år!! Jisses!!) "Ord känns utnötta när vi verkligen behöver dem. De där riktigt fina minnena vi bär kvar i vårt inre var oftast tysta, ordlösa ögonblick. Under den här dagen har vi läst och skrivit ord. Vi har lyssnat på yrkespratare eller till våra medmänniskors prat och berättande. En del av oss har till största delen själva stått för ordflödet. Och de här, mina ord, läggs till dagens rad av ord. Såhär innan vi stänger in oss i sömnen studsar dagens ord omkring i våra huvuden. En del ord smakade sött, andra surt. En del ord sårade, andra läkte. Många ord var säkert både onödiga och tomma. Den dag vi lämnar bakom oss har vi i stort sätt själva format med våra ord. Våra ord har skapat den. Så skönt det känns att veta att jag imorgon får börja med en alldeles ny och oanvänd ordpåse. Det är en del av nattens nåd…"

1 kommentar:

paula&jeppe sa...

Ordet har makt!?
Ha en trevlig schlagerkväll!