3 februari 2010

Mitt första Bambuspö

Strax efter morgonkaffet ringde det på dörren och en efterlängtad Paketleverans från Italien anlände. Mitt första bambuspö, byggt av en väldigt duktig Spöbyggare vid namn Massimo Tirocchi. Att lyssna på när han berättar om sin passion för bambuspön är som att bli delaktig i en förtrollad värd, där man verkligen kan förstå romantiken i att bygga sitt eget spö med allt som det innebär. Kanske kommer jag också en dag att ha kunskapen och känslan för att föra denna passion vidare. Det är ett oerhört vackert hantverk, allt från spölindningarna, den jämna lackfinishen till det fina rullfästet med sliderings. Rörelsen i spöt känns fantastiskt och jag längtar så efter att få pröva hela dess kapacitet med rulle och lina, helst vid en vacker hölja längs med en bäck någonstans i Norra Sverige... (iallafall till att börja med)
Titta gärna på Hans hemsida och tveka inte att kontakta honom. Hans kunskap är stor liksom hans passion för bambu...
“Many times, speaking with Fly Fishermen, I realize that they still consider bamboo rods just like wonderful objects of the past. This idea is probably due to the new fly fishing approach that needs rod with features very difficult to find in the “classic” bamboo rods. I think in example to the lightness, to the progressive action and to the durability of rod. T-Rods design approach has been inspired by these requirements, and with the support of International Casting Masters we develop our own tapers with the goal of carry out Bamboo rods that are not only aesthetically admirable objects, but effective and modern fly fishing tools. This approach allow us to offer to the exacting Fly Fishermen, rods able to join modern features to the historical bamboo verve. The result is fly fishing rods that are unique as hand-made suits tailored to you”.
Andra bambu länkar:

5 kommentarer:

Unknown sa...

I'm very produt about your comments. Thanks very much Jeanette.
Latest news about t-rods are available on my blog
http://mtirocchi.splinder.com/

Andreas sa...

Vad fick du ge för spöet om man får fråga det ?

Lunkan sa...

Hej Jeanette

Ett mycket vackert spö. Vad är det för längd och klass på det?
Är det byggt efter någon "klassisk" tapering?
Jag gillar din blogg skarpt, grymt läcker och du är otroligt duktig på att förmedla själ och hjärta i dina bilder och dina texter.
Om det är ok så vill jag gärna lägga upp din blogg som länk på min blogg www.arefiske.blogspot.com

Funkar det?

Lunkan, Årefiske

*jeanette* sa...

Hej Fredrik,

Ja, visst är spöt vackert!! Det är ett "indica 7'2" #3" jag kan kolla upp det där ang taperingen, har faktiskt ingen koll på det alls.

Tack för din fina feedback om min blogg, och du får jättegärna länka, så gör jag detsamma, till din sida :-)

Lunkan sa...

Vackert är bara förnamnet :-)
Ett spö likt detta ligger högt på önskelistan sedan jag fick provkasta ett TL Johnson 7,6" #4 semihollow byggt, det var kärlek i handen.
Tills plånboken blir tillräckligt tjock får "Lilla Gula" duga :-)

Har länkt upp din blogg nu.
Skittfiske
Lunkan