1 maj 2010

Gästbloggare Maj: Katarina Molin

Jag heter Kina och har fått det fina förtroendet att vara maj månads gästbloggare hos Jeanette! Jag började flugfiska -88 när jag nyss träffat min man Hasse, vi var då medlemmar av en flugfiskeklubb i Örebrotrakten som planterade öring och regnbåge i några sjöar i Kilsbergen. Jag blev snabbt ”biten” av flugfisket, och Hasse var inte sen att hjälpa mig med egen utrustning! Vi hade underbara dagar vid sjöarna och så småningom blev jag gravid. Sommaren -89 föddes Dennis och vi kämpade på och bar och släpade med barnvagn på dom smala och hala brädorna runt sjön, sedan turades vi om att fiska och det funkade faktiskt riktigt bra. När vi så fick vårt andra barn Lotta i maj -91 var ju Dennis nästan två år och ganska ”rörlig” så det blev inte mycket fiske att tala om, jag tog ett steg tillbaka och slutade helt med fisket….. …..tills för tre år sedan, då jag följde med Hasse på fisketur till Älvdalen med några goda vänner. Jag kände genast vad jag gått miste om och det har blivit många underbara fisketurer sedan dess! Sedan ett par år tillbaka har även Dennis börjat flugfiska, vi har oerhört roligt vid vattnet och jag ser fram emot den dag hela familjen står där! Eftersom jag är maj månads gästbloggare tänkte jag berätta lite om ett lite annorlunda flugfiske vi ägnar oss åt varje år, nämligen horngäddefiske på skånekusten.
På våren börjar horngäddan sin färd mot lek och dyker upp vid skånekusten i maj, i rikliga mängder kan man säga och jag vet att dom som bor vid kusten tycker att det blir väl mycket av dom och längtar efter havsöring som är lite mer ”svårfångad” För någon som mig, som gästfiskar är det emellertid riktigt roligt fiske och det nappar friskt! När horngäddan leker kan man se ytan ”koka” av fisk och det är inte ovanligt att få på en stor fet hona som har en uppvaktande hane simmandes runt henne när man tar in fisken, då känns det bra att låta henne gå tillbaka!
Förra året tog vi ändå upp en för att prova på och smaka, den tillagades i foliepaket och blev en fin förrätt med hjortron crème fraiche …….mycket gott, den ser lite märklig ut med sina grönaktiga ben.
För dom som inte provat på att fiska horngädda, kan jag verkligen rekommendera det…..maj är ju dessutom en fantastiskt skön tid att kustfiska när vindarna börjar bli ljumma. Roligt fiske, härligt väder och mycket strandmys med goda vänner. Och snart är det dags igen, detta år tänkte jag att det skulle bli med egenbundna flugor Nedan min första men inte sista egenbundna räka! =D

7 kommentarer:

Jon sa...

Hej Katarina!
Det var en fin text. Jag ska pröva horngäddan nere i Halmstad om 2 veckor när jag är där.
mvh jon

Kina sa...

Tack Jon, det tycker jag du ska göra och när du känner att du har fisk på, vänta en sekund innan mothugget för dom är lite speciella att kroka med den där näbben ;)
Hälsningar Kina

Hermelin sa...

Nu blev man sugen, tur att man snart skall iväg på sådant fiske med ett riktigt proffs! ;)

Flisan sa...

Underbart!!
Det har blivit en riktigt, riktigt härlig tradition!
Ser verkligen fram emot ert besök........!!

Wiktoria sa...

riktig härlig läsning!!
tack!

Kina sa...

Tack på er!
Flisan: Längtar sjukt mycket och snart är det dags! =D Hoppas dom nappar på mina räkor, ska göra några som är lite "flashigare" också! ;D

*jeanette* sa...

Kina!!Tack för att du delade med dig av detta roliga fiske. Fina bilder och härlig läsning.

Tjejer kan!!