30 juni 2010

Gästbloggare Juli: Eva Björnberg

Jag älskar fiske men fiskar inte så ofta. Det jag gillar mest med det är allt som det för med sig, bland annat resor. Många av dessa har varit till Storbritannien. Vi har åkt nästan varje år sedan 1992 och jag har många favoritplatser, men för tillfället är det Yorkshire och Derbyshire som gäller. Fishing on the behalf of Efter att ha checkat in så satt vi nu i puben på The Izaak Walton Hotel och tog oss en pint och väntade på att få vår mat. Hotellet är en ombyggd gård från 1600-talet och puben ligger i den äldsta delen. Tjocka stenväggar, gamla fiskeprylar och foton gör att det är rätt mysigt fast dom hade inget intressant öl. Men vi var inte här för att hotellet var av intresse, vi var här för att fiska. För det mesta när vi är i England bor vi på B&B och det brukar inte vara så dyrt. Här kostade det 147 pund, men då ingick också, förutom frukost, även fiske på floden Dove. Detta gjorde att det blev prisvärt. Efter frukost gick vi för att checka ut och för att få fiskekort och lunchpaket. Istället för kort fick vi var sin liten skylt att nåla fast på synligt ställe. På skylten stog det ”Fishing on the behalf of the Izaak Walton Hotel”! Första gången vi har fiskat ”on behalf of” någon. Vi gick iväg ner mot floden, stannar till vid ”The stepping stones”, och var strax framme där Manifold går ihop med Dove och hotellets sträcka börjar. Låste upp grinden och kom in i en tunnel av grönska och med floden på vår högra sida. Denna sidan ligger i Staffordshire och på andra sidan floden är Derbyshire. Vi promenerade och fiskade oss sakta uppströms. Såg öring, men det blev inte så mycket fiskat för min del, det var alldeles för mycket med buskar och träd. Så hittade jag ett ställe som var lite mer lättfiskat. Ett extra plus var att vandringsleden på andra sidan floden för tillfället vikit av. Tystnad. Förutom fåglar. Och tips och råd. Och mitt lätt hysteriska fnitter efter att ha gjort ett mothugg som om jag förväntat mig haj! Som tur var slet jag flugan ur munnen på öringen annars hade den förmodligen mött döden mot en trädstam. Jag blev lite hetsig när den tog flugan, tog i lite för mycket kan man säga. Efter paus för att lugna nerver så gick det bättre och jag lyckades lura en liten brunöring! Vi fortsatte att fiska ett tag till och sedan var det lunchdags. Hittade ett ställe i solen och satte oss och öppnade våra lunchpaket bestående av smörgås, frukt, dricka och fruktkaka. Den senare lämnade vi till fåglarna. Det blev eftermiddag på en underbar dag och dags att dra vidare. Vi skulle till Monsal Head, ett av våra absoluta favoritställen. Monsal Head ligger högt beläget med utsikt över floden Derbyshire Wye. På Wye blev det också fiske, men mest med ögat.

4 kommentarer:

Lunkan sa...

Wow, vilka läckra bilder och vilket ställe.
Fortsatt Skittfiske
Lunkan

Jeroen Schoondergang sa...

Jättebra artikel Eva, tack för den!

Flisan sa...

Underbart berättat, Eva!!

*jeanette* sa...

tack Eva för din härliga berättelse och de vackra bilderna. Tack raring :)