5 september 2010

Gästbloggare September: Monica Olsson

Mina fiskeäventyr. Vem är då jag? Jag är född och uppvuxen i nordvästra delen av Jämtland och har fiskat så länge jag kan minnas. Först var det min far som tog mig medpå äventyr vid några småtjärnar uppe på fjället och mitt första fiskespöbestod av en björkgren med rev o flöte på, som min far gjorde iordning åt mig. Det som förundrar mig än idag är att jag lyckades med konststycketatt få några fina öringar med det. Min far lärde mig också att bäckmeta och det gör jag fortfarande än i dag när jag har möjlighet till det. Tänk vad spännande det är att smyga fram i skymningen till en liten bäck och ismyg av buskarna lägga ut reven med bara krok med mask på och ett sänke. Har ni inte prövat så rekommenderar jag det. Som vuxen vart jag importerad till Ragunda kommun så tjärnarna där ochIndalsälven mellan Krångede och Hammarstrand har fått många besök av mig.
Mina favoritställen att fiska idag är nog Ljusnan uppe vid Färila, Hoppströmmen, Köhlströmmen och Kasteln är mina favoritplatser där. För ett par år sedan tyckte min sambo att det var tur att han inte var med mig upp dit, då jag hade oturen att bada med vadarna på i Köhlströmmen. Det hela resulterade i att det var bara att åka och införskaffa ett par nya. Det är lite svårt att laga långa revor gjorda med en kniv. Harren som jag hade fått på min E-12:a fick sin frihet i och med det doppet. 14 dagar senare var jag tillbaka vid Köhlströmmen men den gångenblev det inget fiske eftersom det strosade en björnhona med 2 ungar nere vid fiskeplatsen. Detvart förflyttning till Stortallen istället. Vid fiske i en av tjärnarna vi har här hemomkring fick jag en riktigt stor Regnbåge på och hade den ända uppe vid tjärnkanten då den gjorde ett sistaluftsprång och i samband med det gick reven av. Min sambo förbannar sigännu idag att han inte hade kameran i närheten, eftersom jag dök medhuvudet före ner i tjärn och lyckades få tag i fisken och hiva den upp påland. Den var riktigt skaplig, hela 2,6 kg. Min sambo har de sista 2 åren fiskat fiskmås. Första gången var det enfiskmås som trasslade in sig i hans lina och han hade lite jobb att få denså nära att han kunde få tag i den och ta den loss från reven. Andragången dök en fiskmås ner och tog regnbågen han hade på kroken ochlyckades då trassla in sig i reven. Han lyckades även då få loss den utanskador. Jag har de sista 2 åren mer och mer tycka att flugfisket är det bästa somjag prövat.
Har precis börjat lära mig hur man presenterar flugan för fisken och i och med det har jag lyckats kroka fler harrar o öringar i rinnande vatten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Excellent images!

All the best.

Eduardo.

*jeanette* sa...

Tack Monica för dina härliga ord och fina bilder. Kram och skitfiske ;)