1 december 2010

Gästbloggare December: Inger palm

Jag är född i Finland, Åbo skärgård och tänkte skriva några rader om hur fisket såg ut när jag var barn för över 50 år sedan och fram tills nu. Min pappa var fiskare innan han tog över jordbruket, så då blev fisket en ”bisyssla” vid sidan om. Det var mycket fiske både vinter och sommar. Mycket strömmingsfiske på vintern där näten var under isen.
Som liten fick jag följa med, påbyltad som en michelingubbe och se på när mamma och pappa plockade ur strömmingsnäten. Strömmingen saltades i småtunnor och strömmingen som kokades uppe på potatisen var väldigt god. När jag var stor nog fick jag ro ekan när pappa lade ut näten, samt när de togs upp. Ro baklänges som barn var inte så lätt. Det blev mycket metande också, både med mask och löja.
Metspöna var gjorda av Al-grenar, tunga och lite krokiga, men vi använder dem än idag när vi semesterfiskar och de fungerar mycket bra. Själv så cyklade jag ofta till stranden och satt på bryggan och metade. Det blev en och annan abborre och mört som katterna fick festa på. På vintern hade jag egna gäddsaxar. 5-6 stycken som jag som 11-12-åring skötte om själv. Det gick bra fast det var lite pirrigt varje gång jag skulle spänna saxen. Jag hade varit med pappa så många gånger, och sett på så jag visste hur man gjorde. Mina barn fick delta i fisket på somrarna när vi var på semester i Finland. Det blev både mete, nätfiske och Torsk pilkning. Det var gott om torsk på 80-talet och vi pilkade oftast vid farleden där de stora fartygen gick. Vi kunde få ca 30 stycken åt gången. Det blev många olika sorters fiskrätter. Det godaste vi tyckte om var rökt lax, torsk och abborre.
Även rökt Brax är jättegott. Hos min bror i Finland har vi fått smaka glödlax, som också är en delikatess. Fisken vi åt lades på ett smörpapper mitt på bordet och där fanns många hungriga fingrar som slogs om de goda fiskarna.
Till sist var det bara en hög med fiskhuvuden och ben kvar som katterna festade på. Min enda kontakt med flugfiske är att jag har träningskastat på fotbollsplanen bakom huset, med Jeanette.

2 kommentarer:

marc fauvet sa...

Inger, you look so cute in your snow suit !!! :D

*jeanette* sa...

tack mamma <3 för ditt bidrag.
puss & kram