10 januari 2011

Hur tänkte Simms här?

Jag har länge funderat på att skaffa mig en vadarjacka, och nu har jag bestämt mig och sakteligen börjat kolla runt lite på olika modeller och diverse utformningar. Märket är inte så viktigt men kvalitén och användbarheten har prio.... Bläddrar lite förstrött i Simms produktkatalog för 2010 och hittar en vadarjacka "design for ladies". Det är roligt att företagen intresserar sig för att tillhandahålla större kollektioner av fiskekläder också för oss tjejer... MEN... jag kan inte låta bli att irritera mig över beskrivningen av denna sk. vadarjackan.
Fickorna är flanellfodrade, vilket i praktiken inte torkar särskilt snabbt. Medans herrmodellernas fickor är fodrade med snabbtorkande fleece. Herrmodellerna har stora rymliga fickor för flugasken och diverse material, medans Dammodellen har en lite ficka för "Lip-Balm" !!! Är det meningen att jag ska knyta fast mitt lypsyl/läppglans på tafsen och stå bredvid vattnet och se söt ut eller ska jag fiska? Duger inte en vanlig ficka att slänga ner lypsylet i? Ännu en skillnad är att Dammodellen saknar fäste för håv och det är ett minus... Jag tycker att jackan i sig är snygg, men att kalla den för vadarjacka får mig verkligen att fundera på hur Simms tänkte här...

6 kommentarer:

Dennis sa...

Ha ha, håller med...hur tänkte Simms när de designade den jackan. Men det är väl bra att ni kan ha läppglans med er när ni vadar ut. ;)

Anonym sa...

De har tänkt om, så här ser den ut nu, med två rejäla fickor!
http://www.simmsfishing.com/site/Womens_Guide_Jacket.html#

Riktigt snygg i mina ögon!

Ulf

*jeanette* sa...

Håller med om att årets jacka är riktigt snygg OCH funktionell. Förra årets var (är) också snygg men aningen opasslig som vadarjacka.

Anonym sa...

Både årets, och förra årets jackor är riktigt funktionella jackor! Stora askar är inget problem, varken med den äldre modellen eller den nya! Jag har haft C&F vattentäta askar i fickorna på den äldre, under havsöringsfiske, utan att det blir trångt!
Den nya har dock en håvring i nacken samt ett lägre pris vilket inte är fel!
Hade/Annika- En som har testat båda

Jonas Nordigårds sa...

Riktiga gentlemen håvar givetvis alltid åt "the ladies".

Vikten av att snabbt kunna fixa läpparna vid vattnet har de inte missat...

Flanellfodret... kan vara bra att skylla på något om det går trögt och man vill värma sig i stugan.

Inte helt ogenomtänkt ändå kanske... :D ;)

*jeanette* sa...

men Jonas, Hur tänkte du nu? :)