12 april 2011

J:sonSweden, the beginning

Har fått äran att vara med och representera J:sonSweden som med sitt system är en relativt ny metod att binda realistiska flugor på. Riktigt roligt var det att sortera upp allt material och till och med Hans-Olof tyckte det såg spännande ut, och gjorde sitt bästa för att hjälpa till. Jag har aldrig bundit den här formen av flugor förut och med hjälp av de tillbehör, såsom kroppsbindsnålar, vingmaterial, nymfben, gick det riktigt bra för att vara första gången. Ska investera i fler kulörer av vattenfasta markeringspennor, för att kunna få till en mer "levande" look som passar in. (var lite frusterande att bara ha tillgång till 3 pennor) Det bra med det här systemet är att man kan välja vilken fluga man vill göra och sedan finns det material som behövs för just den flugan, på ett och samma ställe. SE HÄR! Jag valde att börja göra Bäckslände nymfer, för det låg så långt ifrån vad jag tidigare bundit i insektsväg. Gjorde först 3 stycken BS-Nymfer på krokstorlek 8... och när de var klara såg jag att jag glömt antennerna. Nåväl, de får bli en egen art, kanske en FMBS-Nymf. Därefter hoppade jag ner till storlek 12, och små flugor är jag mer svag för och känner att jag kan hantera bättre (lättare att komma ihåg antennerna) Blev faktiskt själv ganska nöjd med resultatet, och jag ser med barnslig förtjusning fram emot nästa flugbindningspass.

1 kommentar:

Unknown sa...

Fantastiskt fina Jeanette!!!