22 februari 2010

Fiskemorsan goes published

Sådärja, min första men förhoppningsvis inte sista Fiskeartikel publicerad. I årets första nummer av Svenskt Fiske slår jag upp Fjällornas sidor och ser mig själv, skrattar lite åt mina ordval men hoppas att de läses av framförallt tjejer, så att de kan förstå och inse hur fantastiskt roligt det är med flugfiske. Det är fortfarande en "mansdominerad värld" men jag märker att vi blir fler och fler tjejer ute vid våra vatten och det är jätteroligt.
Helena Wiklund, min babe!! är den tjej jag fiskar mest med, och vi har så många roliga minnen och fisketurer tillsammans. Vi har även många flugbindarkvällar tillsammans och vi diskutera mycket vad vi som tjejer saknar just vid flugfisket, vad gäller prylar och kläder… kanske inte alltid så seriöst, (vadarpumps är ett hett ämne) men ganska så intressant ur ett kvinnligt perspektiv. Att hitta vadare som passar bra är ett ämne som tjejer oftast kommer in på. Passar de på längden är sockan för stor, eller så är det aldeles för vida så man ser ut som en glasstrut. Som tjej vill man ju att kläderna ska vara funktionella, sitta bra och dessutom vara snygga!! (den marknaden blir större och bättre) Eftersom jag dock ändå, oftast och mest fiskar tillsammans med nästan bara killar så har jag märkt att det finns en del skillnad. Jag upplever att jag fiskar på olika sätt beroende på vem jag fiskar med. I fisket med grabbarna fiskar jag nog mer aggressivt och mer målmedvetet. Kanske att jag på något omedvetet sätt försöker hävda mig som en ”flugfiskeminoritet”? Medans jag i mitt fiske tillsammans med tjejerna fiskar mer avslappnat, tar fler pauser och sorterar flugorna i asken lite oftare. Har faktiskt inte tänkt på det så mycket förrän nu på senare tid, det kan vara så, likaväl som det kan vara en inbillning?? Hur som haver så fiskar jag passionerat och med hjärtat för att jag tycker att det är bland det roligaste som finns, och det finns ALLTID något nytt att lära sig och prova på... to be continued...

12 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Grattis. Hittade din blogg nyligen och har funderat var jag kände igen dig från.. Nu fick jag svaret, Svenskt Fiske. Ditt material har blivit tidningsartikel i min dator. Hoppas det blir fler artiklar fram över!

marc fauvet sa...

that's fantastic Jeanette !
conglatulations on your first but not last... :)

Thomas Schönström aka Itzak sa...

Himla kul! Gratulerar!

litentanta sa...

Grattis för tusan och jag börjar genast tänka på vilken skillnad det kan vara vid fiske med man eller tjeja....

Jag blir nog lite tuffare med svägerskan än vad jag är när gubben är med, så mycket mer bekvämt m karln för han sköter det mesta, jag hivar in o han löser det ;-)

Jeroen Schoondergang sa...

Grattis Jeanette. Det ser ut som en ny karriär för dig. eller två karriärer

Henningsdotter sa...

Det numret måste man ju bara ha! Så roligt för dig! Kramen från mig

*jeanette* sa...

Tack för alla uppmuntrande kommentarer och gratulationer

Thanks for all the encouraging comments and congratulations :-)

Andreas sa...

Grattis till artiklen!
Häftigt! :)

sussi sa...

Artikeln var kanonbra!! Å din blogg är supertrevlig som vanligt!!

Patrik sa...

Postlådan vittjad, och artikeln läst.
Kanonbra!! .... även för oss män att läsa ;)
Ser fram emot fler.

Fortsatt skitfiske - Patrik

Martina sa...

*tumme upp* :) :D