3 mars 2010

Gästbloggare Mars: Lina Östlund

Hej jag heter Lina!! Jag har fiskat sedan barnsben och det var väl enda gången jag kunde sitta stilla (säger min mor & far). Meta(med mask)var väl det mesta jag höll på med och så pimpelfiske på vintern. Jag började med flugfiske för bara 4 år sedan, vilket var (och är)en utmaning,men otroligt roligt!!Tack vare flugfisket har jag mött otroligt mycket folk och många av dem har blivit mycket nära vänner, inkl våran kära bloggerska Jeanette!
Detta hände förra året i juli. (Personerna har jag låtit var en smula anonyma) Jag och sambon var hos bekanta i södra Sverige och fiske kom självklart på tal och "Fotografen" frågade om vi ville följa med och fiska dagen efter?? Självklart ville vi det och dessutom följde även "Frisören" med. Vi hade ett underbart väder denna dag. Jag fick fiska med "Frisören" för han är den kunnigaste på uppströms nymffiske (vilket var dagens fiskemetod) och jag hade aldrig fiskat på det sättet förut. "Fotografen" och sambon tog en sträcka, och jag och "Frisören" tog en lättare.Efter måååånga bottennapp så möttes vi upp igen och tog en paus i skuggan med lite fika. Sambon hade precis innan vi möttes upp tappat en öring i 3kg klassen, så stor fisk fanns det onekligen.....
Jag var inte speciellt fikasugen, så jag gick och ställde mig ca 15 meter bort i en slänt och testade att kastade lite (hade mer eller mindre precis lärt mig så smått att behärska tekniken). Kastade kanske 3-4 gånger när jag känner hur det hugger till i hela spöt och jag skriker till! (till historien hör det att precis när jag skriker till så ramlar en sten eller något ner i vattnet och mina kamrater tror att jag har ramlat i, dom sitter ju 15 meter bort och ser inte mig).När dom efter ett tag ser att jag fortfarande är på land, så övergår paniken istället till 100% coaching från alla håll!! Jag har aldrig haft en sådan stor fisk på kroken förut och behövde verkligen hjälp med att veta när jag skulle låta den rusa och när jag skulle veva in. Efter ca 10-15 min kunde min sambo håva den åt mig, precis när han plockar flugan så går tafsen av. Helt otroligt att vi fick in den!! Det var en otroligt vacker öring i 2 kg klassen.... Så stor fisk hade jag aldrig fått förut och än så länge har jag familjerekordet på stationär öring!!!! :)
Jag fiskade inte mera den dagen utan hittade lite gömställen med massor av smultron, och lät pojkarna leka lite till innan vi åkte hem!!!

6 kommentarer:

*jeanette* sa...

Jättebra Lina!!! Vilken fantastiskt fin öring och vilka underbara foton. Du är snygg som alltid ;-)

Tack för att du delade med dig av detta härliga minne. Kram!!

Andreas sa...

Grattis till den drömfångsten!

Jeroen Schoondergang sa...

Hej Lina, tack för att dela denna upplevelse. Den är en superfisk!

marc sa...

that's a very nice story Lina and a beautiful fish !
i specially like the end and the strawberries ;)

Johan sa...

Trevlig läsning!

/Johan

Anonym sa...

Vilken fin berättelse Lina och grattis till en riktig drömöring!!
Kram
P-A och Åsa