31 maj 2010

Mors dag på Fjärden

Solen sken från en klarblå himmel och förutsättningarna för en bra dag i Morsans & Gäddans tecken kändes stark. Det första jag gör när jag ska kliva i kajaken är att tappa balansen och kliva ner i vattnet. Nåväl, blöta skor och byxor torkar snabbt i solen, det är sånt som händer ;) Första timmen är fantastisk, allt flyter på men jag missar några hugg för att jag envisas med att använda mina hullinglösa flugor, men det är grymt vackra och någonstans inom mig tycker jag väl att det är en aning skonsammare för fisken...
Väderlyckan vänder och mörka moln tornar upp sig och regnet är ett faktum, regnkläder finnes så det är ingen fara, sen kommer det en hagelskur med hagel stora som ärtor, hela fjärden smattrar och jag är glad att jag har min flytväst som skyddsväst och keps med rejält brätte.
Stormen drar över och det börjar bli lite väl mycket lintrassel. Och naturligtvis blir jag kissnödig mitt i allt. Som tjej är det ju inte det enklaste att göra detta från en kajak, så det var bara att trampa in mot närmsta land. Jag kom inte iland med kajaken, utan fick kliva ner i vattnet ännu en gång, nöden har ingen lag och bråttom var det. När jag väl sitter där tittar jag lite förstrött åt vänster och ser att det 15 meter bort står ett fint byggt utedass vid en eldstad. Nåväl, det är också sådant som händer. Det är ju dumt att vara för bekväm. Ut igen och jag ser att det blir jakt vid en av vassruggarna, jag trampar dit och allt blir tok. På något sätt trasslar linan in sig i rodret längs bak. Jag får paddla mig mot land igen och ta mig ur kajaken och trassla ut linan och alla knutar och allt annat trassel som bara infinner sig när huggchanserna är som bäst och störst.
Efter detta och efter nästan 11 timmar på Fjärden utan Gädda så ger jag faktiskt upp och börjar trampa den långa vägen tillbaka. Men jag kommer inte så långt innan jag inser att ena fen-paddeln har lossnat och är obrukbar. Bara att lossa handpaddeln och paddla för hand hela fjärden tillbaka.
Nåväl med lite god choklad och trevligt sällskap i kajaken i form av en söt spindel så blev det en rätt så trevlig dag iallafall... en annorlunda men trevlig mors dag. Grattis till mig :D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hey!!!! Pike colored finger nails...sooooo 2010..

love your streamer box too, Menno

Anonym sa...

Ha Ha.! känner igen det där med lintrassel och oftas när man skall lägga flugan på ett vak. Fin fluga.! bundit själv eller.?. Vad använder du för tafs när du fiskar gädda.?
/Rasken