1 augusti 2010

Gästbloggare Augusti: Sussi Stridh

Drömmen om fjällen I många år drömde jag om att semestra i fjällen men det var snarare solen i söder och inte myggen i norr som lockade mina kompisar.Då jag var singel så tänkte jag att NEJ, nu skiter jag i detta och åker själv, men så dök HAN med stort H upp i mitt liv.Det visade sig att vi båda hade fiskeintresse och många andra gemensamma intressen så för första gången i mitt liv hade jag både enlivskamrat och resesällskap för att bege sig norrut.Ammarnäs var målet för våran första semestertripp och norrland var precis så som jag hade drömt om, om inte ännu bättre.Sen att de stora fiskarna uteblev gjorde absolut inget för min del, när naturen var storslagen och tystnaden underbar.
Detta var starten till flugfiske, mer semestrar norrut och även starten till en fiskeblogg.Släkt och vänner ville ju veta vad jag och Peter gjorde när vi träffades på helger och vart vi åkte på semestrarna så en blogg var superatt driva för att stilla nyfikenheten. Dessutom var tanken med bloggen att Peter och jag kunde visa bilder och berätta lite mer om våra fiskeäventyrför varandra, då vi var ute på egen hand på hemmaplan, vi har ju trots allt 20 mil emellan oss och att höra en fiskehistoria via telefon är inte alls såspännande som att få läsa om dem och se bilder.. eller hur!!??
11 månader om året är det som sagt fiske på hemmaplan och då är det gädda, gös, abborre, havsöring, lax och Put & take fiske som gäller, men ständigt finns längtan där efter semester och resor norrut för fjällöring, harr och röding. Vart ska vi åka nästa år? När vintermörkret kryper inpå en så sitter man och drömmer sig bort till vidderna, fjällen, frisk luft, tystnad och spännande vattendrag. Då är det en fröjd att kunna titta tillbaka i bloggen och på alla bilder man tagit för att minnas de gångna resorna.
I skrivande stund är det bara några dagar kvar sen bär färden mot Jämtland. Denna sommar har vi inte fått så många semesterveckor ihop så det blev bara en vecka efter midsommar,då vi var i Storjsö och den kommande veckan då vi ska till Dammån. Redan nu spekulerar vi i vart vi ska åka, hur länge och när inför nästa sommar.Vem vet, kanske vi flyttar norrut en vacker dag och då behöver man inte längre drömma om fjällen...
Jag är en tjej, boendes på småländska höglandet, beroende av skogen och naturen, tystnaden och djuren. Tycker som sagt om fiske och vad det innebär i sin helhet för man vet aldrig vad det är som nappar på kroken förens man sett vad som kommer upp över ytan ;)

3 kommentarer:

Sussi Stridh sa...

Se där ja!! Va bra du har pusslat ihop bilderna!!
Tackar så mycket. Nu ska vi dra fisk här i dammån.. See Yaa!!
Skitfiske!

Jeroen Schoondergang sa...

Jätte kul artikel Sussi!

*jeanette* sa...

Tack söta sussi för att du delade med dig av en härlig berättelse och fantastiska bilder...

SKITFISKE !! ;)