28 februari 2011

Gästbloggerska Mars: Cina Ryberg

Hej jag heter Cina. Jag tänkte berätta om min första flugfisketur. 2008 bokade min man och hans kompisar stuga i Kraddsele vid vindelälven. Efter att ha sett på bilder från deras förra tur så beslöt även jag att följa med. Utrustning beställdes, Ett Sameo Classic #6 Med en Pandion rulle. Vadare fick jag ärva av mannen. Lördag morgon och släpet packas för avfärd och vi påbörjar den 150mil långa resan mot Kraddsele. Vi han inte till Helsingborg förens jag hade somnat sedan sov jag igenom de flesta städerna. Efter ca 24 timmar kommer vi fram 6 timmar innan vi skulle få stugan. Efter att vi hade fått stugan vid 12 och hade packat in all packning så var vi alla trötta och det blev inget direkt fiske den dagen.
Måndag och jag ber min man sätta ihopa sakerna så jag kan gå ner vid Älven och fiska lite, där står jag i rosa foppatoflor brun tunika och bruna tigths och såg definitivt inte ut som en fiskare. På taffsen hade min man satt på en liten torrfluga. När jag står där och kastar så får jag se en liten fisk som simmar runt mina fötter och börjar "jaga" den med flugan studsande på ytan. Jag trodde aldrig att fisken skulle nappa. När jag hade krokat fisken fick jag lite panik och började att doppa fisken som en te påse upp och ner ropande på min man som fick komma och hjälpa mig att ta loss den. Säkert måste detta ha sett roligt ut för övriga fiskare längs älven och folk skrattade hjärtligt åt min uppvisning. Äntligen hade jag fått min första flugfångade fisk. Då vaknade intresset för att följa med dem ut på kvällen. ett par dagar senare följer jag med mannen till en liten fors där jag lyckades få en jättestor öring på säkert 10 cm och för mig var den STOR det tyckte dock ingen annan.
Genom flugfisket har man lärt känna många underbara människor.

3 kommentarer:

Jeroen Schoondergang sa...

Jätte kul berättelse Cina! Tack för det!

Sussi sa...

Vilken underbar story!!! Minns också mitt första flugfiskeäventyr norrut och det var i Ammarnäs.. inte långt från Kraddsele ;o)

*jeanette* sa...

tack fina-cina för din berättelse och fina bilder <3 Hoppas vi kan ta en fiskesväng framöver i flygirl-anda. KRAM!!