4 mars 2011

Första Flugan Ut

Jag ska hålla i en liten nybörjarkurs i flugbindning för Fjällorna här i Västerås i slutet av mars, och det var inte lätt att komma på vilken fluga som passade bäst att börja med. De allra flesta personer jag har frågat svarade: Red Tag. Så då får det bli första flugan ut. Har själv övat genom att binda upp ett gäng olika varianter, och försökt att verkligen tänka på HUR jag gör och VARFÖR. Själv lär jag mig massor och att gå till botten med en fluga är inte alltid fel. Red Tag: Flugmönstret är gammalt. Det skapades redan i mitten av 1800-talet av en herre som hette Martyn Flynn. Originalet bands som en våtfluga, och hette från början Worcester Gem efter ursprungsorten Worcestershire. Den kan bindas som Våtfluga och Torrfluga i nästintill oändliga varianter. En klassisk superfluga för Harrfisket som även faller öringen i smaken.

4 kommentarer:

Sussi sa...

Kanonsnyggt!! Du är så otroligt duktig och din blogg ger mycket inspiration!! ( du får gärna ändra länk till mig då schatzisfiske inte längre används.. )

Ses vi på Elmiamässan?, såg att Marc ska vara med!!

*jeanette* sa...

Tack Sussi :)
Länken är ändrad och vi ses på Elmiamässan. Jag åker dit på Lördagen och kollar så att Marc sköter sig ;)

(vill någon samåka? hör av er)

Andreas sa...

Kanonbra fluga att börja med, började själv med den när jag höll i en kurs för några år sedan. Lätt att binda och suverän fluga helt enkelt :)
Jag band den som både torr och våtfluga på kursen.

Lycka till!

Jeroen Schoondergang sa...

Ser bra ut!